Záridő :

A záridő a fotográfia területén egy fontos fogalom, amely a fényképezőgép zármechanizmusának nyitvatartási időtartamát jelenti.

Ez az időhatár határozza meg, hogy mennyi ideig engedi be a fényt a kamera szenzorára, meghatározva ezzel a kép expozícióját.

A záridő lehetőséget nyújt arra, hogy a fényképezőgép pillanatnyi expozícióját és általában az időbeli események rögzítését a fotós ízlése alapján befolyásolja és ellenőrizze.

A különböző záridők eltérő hatást eredményeznek a képeken.

Például egy rövid (gyors) záridő (mint például 1/1000 másodperc) gyorsan nyit ésgyorsan zár, ezért csak egy nagyon rövid időtartamra engedi be a fényt, így megakadályozza, hogy az objektum megmozduljon vagy elhomályosuljon.

Ez különösen hasznos lehet sportfotózáskor vagy mozgó tárgyak fotózásakor.

Ezzel szemben egy hosszabb (lassú) záridő (mint például 1 másodperc) hosszabb ideig tartja nyitva a zárat, lehetővé téve a fény hosszabb ideig tartó beengedését a szenzorba.

Ez akkor hasznos, ha például éjszakai tájképeket készítünk, ahol hosszabb expozíciós időre van szükség a sötét környezet megfelelő megvilágításához.

A záridő tehát a fotográfia alapvető eleme, amely segíti a fotósokat az expozíció és a mozgás hatékony kezelésében, hogy létrehozzák a kívánt képeket és hatásokat.

A gyakorlatban a bemozdulásos életlenséget egy gyakorlati számítás esetén el tudjuk úgy elkerülni abban az esetben ha:

  • nincsen stabilizátor az objektívben
  • nincsen stabilizátor a fényképezőgépben

hogy:

Reciprokérték számítással ami nagyon egyszerű.

Az objektív gyújtótávolság reciprok értékét vesszük a záridőn.


Micsodaaa???

na lássuk…

van egy 100mm gyújtótávolságú objektív és egy Fullframe (igen lényeges) gép.

Akkor az azt jelenti hogy bemozdulásos életlenség nélkül nagyjából 1/100 ad záridővel még meg tudom tartani.

Nyílván kellő biztos kéz nem árt hozzá, és sem hátrány ha előtte nem rakodtál cementet vagy ástál kertet, mert akkor nem fogod tudni megtartani rövidebb záridővel sem.

Na és miért fontos hogy Fullframe legyen?

A 35mm (fullframe) érzékelős gépeken a 100mm az valós 100mm gyújtótávolságot jelent, míg a kisebb szenzoros gépen (APS-C, Micro4/3, stb) a 100mm ezt bizony meg kell szorozni annyival amennyivel kisebb az érzékelő mérete a fullframe mérethez képest.

PL:

Nikon APS-C szenzornál : 1.5x azaz 100mm x 1.5 az 150mm (Crop) gyújtótávolságnak felel meg.

Canon APS-C szenzornál: 1.6x azaz 100mm x 1.6 az 160mm (Crop) gyújtótávolságnak felel meg.

Olympus Micro4/3 szenzornál: 2x azaz 100mm x 2 az 200mm (Crop) gyújtótávolságnak felel meg.